Stap 1: voor je begint
- Mag jij deze taak wel doen? Het is voor de content marketeer.
- Is er wel een project? Anders kan je jouw uren niet schrijven (en kost het jou je vakantie-uren).
- Hebben we voldoende budget? Anders niet zonder akkoord oppakken.
Stap 2: voorbereiding & analyse
Open een word-document of Google Docs en...
Bel de klant en omschrijf samen met jouw klant (per pagina) de volgende informatie:
- Buyer Persona: op wie richt je jouw content.
- Pijn, uitdaging of probleem: wat is de pijn van de doelgroep?
- Oplossing: wat bieden wij aan om dit op te lossen
- Questions to be answered: welke vragen heeft de doelgroep die beantwoord moeten worden voordat ze overgaan tot de CTA.
- Belofte: wat beloven wij nadat het product bij ons is afgenomen?
- Bewijs: welke bewijzen hebben we? Social proof werkt goed. Garanties ook. Cases. Reviews. Keurmerken.
- Doel: wat wil je dat de lezer na het lezen doet?
- Hoofd keyword: bepaal (met zoekwoordonderzoek) het keyword waarop je gevonden wilt worden
- Subtopcis: bepaal relevante subtopics die je kunt meenemen in je content
Stap 2: werk je value statement uit
Elke pagina is als volgt opgebouwd:
- Header / value statement. Dit is eigenlijk de samenvatting van je pagina. Alles wat zich op een regulier scherm boven de vouw bevindt. Hierin kan jij eenmalig een enorm statement maken.
- Ondersteunende content: de vulling van de rest van je pagina
- Call to action.
Begin met het uitwerken van je value statement. Deze bestaat uit de volgende elementen:
- Kopregel omschrijf je de value statement: We promise (X) to reach (Y) by doing (Z)
- X = je doelgroep die zich aangesproken met voelen.
- Y = belofte die je de doelgroep doet.
- Z = jouw aanbod.
- In de subkop of eerste alinea na je header probeer je herkenning te realiseren. "Ja, precies! Dat ben ik!!". Zinnen als "Als geen ander weet jij ...", "Ervaar jij ook ...", "Wil jij ook ...".
- Opsomming: maximaal 3 beloften die jij doet. "Jij krijgt X", "Jij leert Y", "Je ervaart Z".
- Daarna volgt eventueel nog een regel met het reduceren van onzekerheid (zoals bewijs, USP's, garanties, cases, beoordelingen, etc)
- CTA: dit is vaak een formulier rechts of onder de value statement, maar kan ook een CTA-button zijn.
Stap 3: feedback
Vraag feedback op je value statement:
- Intern: bij een collega
- Daarna extern: bij de klant
Verwerk deze feedback.
Stap 4: bepaal de content onder de value statement
Na je value statement wil je nog de volgende zaken aanstippen:
- Herkenning en erkenning: herhaal de pijn van de doelgroep (om "attention" van AIDA te bereiken).
- Jouw beloftes: door maximaal 3 goede beloftes te doen, focus je op wat jij voor voordelen gaat leveren ("interest" van AIDA)
- Onzekerheid verminderen: door cases, garanties, reviews, wat dan ook. (wederom "interest" van AIDA)
- Actie: doe een onweerstaanbaar aanbod. Hou daarbij Cialdini in je achterhoofd. (de laatste A van AIDA: "action").
Stap 5: redigeer je eigen teksten
- Herschrijf je tekst. Kort vooral in, maar gebruik van meer tussenkopjes en bullets. Dit mag je best 2 of 3 keer doen.
- Check of tussenkopjes begrijpbaar zijn zonder de rest te lezen. Is je tekst scanbaar en maak je dan toch een inhoudelijk punt?
- Gebruik consistent u of je. Bij twijfel: je.
- Doe de spellingscontrole.
- Check op passieve zinnen: zoek naar zinnen waar het woord 'word’ of ‘zijn’ in zit.
- Voeg mooie én relevante afbeeldingen toe.
Stap 6: feedback
- Eerst intern: laat een collega tegenlezen.
- Daarna extern: laat de klant lezen.
Stap 7: publicatie
- Voordat je live gaat:
- Yoast of Hubspot SEO-tool: zijn er nog SEO-suggesties die we vergeten zijn?
- Check of er een CTA in het blogbericht staat.
- Is de pagina aan een campagne gehangen (HubSpot)?
- Kloppen de interne en externe links?
- Is de social snippet voor elkaar: kan je de post delen op social met nette preview?
- Als het bericht live staat:
- Geef de klant en interne belanghebbenden een mail met het live bericht.
- Plaats het bericht op socials.
- Verspreid het verder, indien je kunt.