Hoe doe ik een Conversie Partners Quick Scan?

We gebruiken hiervoor alleen Google Analytics. We nemen daarbij de volgende stappen. 

Stap 1: hygiene-check

Log in op Google Analytics en controleer het volgende: 

  • Is Search Console gekoppeld
  • Is Google Ads gekoppeld
  • Worden doelen gemeten
  • Wordt omzet gemeten (in het geval van een webshop) 
  • Is eigen verkeer gefilterd
  • Hebben er vreemde mensen toegang tot het account

Stap 2: analyse van bereik

De eerste inhoudelijke stap is het kijken naar bereik. Zet de statistieken op een jaar en navigeer naar de rapportage ”bron/medium”

Nu controleer je: 

Trends

  • Is er een neergaande trend in totaal traffic? 
  • Is er een neergaande trend in Google SEO-traffic
  • Is er een neergaande trend in Google Ads traffic
  • Is er een neergaande trend in Social traffic

Nadat je bovenstaande check hebt gedaan, schrijf je je bevindingen op: wat valt er op in deze fase? Wat gaat er goed? Wat kan er beter? Eerlijk zijn, dat is het belangrijkste. Het gaat niet om valse verwachtingen, maar om een goed beeld waar verbeterkansen liggen. 

Kwaliteit SEO

  • Is er diversiteit aan zoekwoorden? Hoe meer zoekwoorden, hoe beter. Je wilt niet gevonden worden op een handjevol zoekwoorden.  
  • Is het overgrote deel aan traffic non-branded
    Indien 80% of meer via branded keywords op je website komt, is het 
  • Analyseer de SEO-resultaten (als niet het overgrote deel branded is). Begin met het vullen van de volgende tabel (alleen mogelijk als search console gekoppeld is). Vul de volgende tabel: 
 

Traffic

Vertoningen

Totaal

2600

151k

Positie >3

2076

147k

Positie >10

370

93k

Analyseer bovenstaande tabel. Hoeveel procent van de traffic en vertoningen is groter dan 3? En hoeveel procent groter dan 10? Als er meer dan 33% groter dan 10 is of 67% groter dan 3, dan liggen er nog kansen op te SEO-optimaliseren.  

Nadat je bovenstaande check hebt gedaan, schrijf je je bevindingen op: wat valt er op in deze fase? Wat gaat er goed? Wat kan er beter?

Kwaliteit Ads

  • Is de gemiddelde CTR hoger dan 2% (non-branded)? 
  • Is het bouncepercentage lager dan 60% bij een website of 80% bij een landingpage, blog of onepager? 
  • Zijn de zoekwoorden relevant? 
  • Zijn de zoektermen relevant? 

Nadat je bovenstaande check hebt gedaan, schrijf je je bevindingen op: wat valt er op in deze fase? Wat gaat er goed? Wat kan er beter?

Stap 3: analyse van de engagement

  • Is het bouncepercentage goed (<50%), redelijk (<60%), matig (70%) of slecht (>70%). Valt dit te verklaren (door veel traffic naar een landingspagina, blog of onepager)?
  • Wat zijn veelbekeken pagina’s met een hoog uitstappercentage. Heb je héél veel pagina’s te analyseren? Zoek dan naar categorieën met de filteropties. 

Nadat je bovenstaande check hebt gedaan, schrijf je je bevindingen op: wat valt er op in deze fase? Wat gaat er goed? Wat kan er beter? 

Stap 4: analyse van conversies

  • Wat is het conversieratio? 
  • Wat zijn de meestbehaalde doelen? 
  • Welke bronnen en campagnes leiden tot veel successen? 
  • Welke bronnen en campagnes leiden tot heel weinig successen? 
  • Indien een webshop:
    • Wat is de gemiddelde omzet per order? 
    • Wat is het gemiddelde conversieratio? 
    • Hoe ziet de e-commerce funnel er uit? Waar liggen kansen? 

Stap 5: schrijf een advies

  • Is de basis op orde? Kan je uberhaupt successen verwachten met wat er nu staat? 
  • Wat zou je anders doen in bereik? Kloppen de campagnes een beetje? Wat zou je anders doen om beter of meer traffic te krijgen? 
  • Wat zou je anders doen in engagement? Klopt de website / landingspagina een beetje? Wat zou je anders doen om meer successen te bouwen? 
  • Wat zou je anders doen in conversies? Is het conversieratio gezond? Waar liggen kansen? Hoe zou je het anders aanpakken? 

Stap 6: zorg voor een uitgewerkt advies

  • Schrijf je advies op ons briefpapier, in onze huisstijl. Check "CP Huisstijl" op Google Docs, in de template-bibliotheek. 
  • Zorg voor goedlopende zinnen. Veel tussenkopjes. En veel bullets. 
  • Schrijf een scherpe, korte conclusie (waardeoordeel). Maar ook een oplossing: wat zou jij anders doen? Waar zou jij beginnen? 
  • Doe spellingscontrole. 
  • Laat iemand intern tegenlezen. 
  • Zorg voor een inhoudsopgave als je helemaal klaar bent.