Hoe schrijf ik een goede landingspagina?
Stap 1: voor je begint
- Mag jij deze taak wel doen? Het is voor de content marketeer.
- Is er wel een project? Anders kan je jouw uren niet schrijven (en kost het jou je vakantie-uren).
- Hebben we voldoende budget? Anders niet zonder akkoord oppakken.
Stap 2: voorbereiding & analyse
Open een word-document of Google Docs en omschrijf daarin het volgende:
- Doel: wat is doel van je landing page?
- Buyer Persona: op wie richt jij jouw content?
- Pijn, uitdaging of probleem: waar loopt jouw doelgroep precies tegenaan?
- Oplossing: wat biedt jij precies dat deze problemen oplost?
- Belofte: omschrijf jouw belofte (in maximaal 3 bullet points). Zo vertaal je eigenschappen van jouw dienst naar voordelen voor jouw doelgroep.
- Bewijs: welk bewijs heb je voor jouw belofte? USP's, bewijzen en benefits?
- Action: welke call to action kan jij aanbieden?
Stap 3: werk een value statement uit
Elke webpagina bestaat uit 3 onderdelen:
- De value statement: de samenvatting van jouw pagina. Veelal alles boven de vouw, in een mooie header.
- De content, met daarin herkenning/erkenning, oplossing, bewijs en CTA.
- De Call to Action
Als eerste stap ga je de value statement van de pagina schrijven:
- Kop: wij beloven (doelgroep) om (belofte) door (oplossing)
- Subkop:
Ontwikkel een goede header
- In de kopregel omschrijf je de value statement: We help (X) do (Y) by doing (Z)
- In de subkop of eerste alinea omschrijf je de pijn van jouw doelgroep.
- In de opsomming de gains en benefits van jouw aanbod.
- Daarna volgt eventueel nog een regel met bewijs (USP's, features, garanties)
- CTA
De value statement met het formulier formen de header.
Vul de content onder de header
De content onder de header is voor de langzame beslissers:
- Attention = persoonlijke pijn
Lezers overtuigen om je tekst te gaan lezen.
- Goede afbeelding
- Zo persoonlijk mogelijk aanspreken
- Pijn, probleem of wens van de doelgroep aanstippen in de eerste header. Voor het "Oh ja, dat heb ik ook"-gevoel.
- Interest = persoonlijk gewin
- Presenteer de inhoud van je producten en diensten.
- Focus hierbij op voordelen (boven eigenschappen) "Wij helpen X met Y dankzij Z", "Wij helpen marketeers aan een blijvende leadstroom dankzij laserfocus en vaste werkstructuur" .
- Omschrijf eventueel ook wat je verliest: wat als je niets doet? Loss aversion!
- Of schets de situatie als het probleem is opgelost (schets het gedroomde land).
- Desire = bewijs
- Garanties
- USP's
- Reviews
- Action = vraag om actie
- Zo zacht mogelijk.
- Cialdini: Sociale bewijskracht, Schaarste, Consistentie en Commitment, Sympathie, Wederkerigheid, Autoriteit, Eenheid
- Opvallend: Kleur, button, afbeelding.
- Omschrijvend en concreet: niet "download nu", maar "Download Ebook X".
Stap 4: finalize je tekst en landingspagina
- Herschrijf je tekst. Kort vooral in, maar gebruik van meer tussenkopjes en bullets. Dit mag je best 2 of 3 keer doen.
- Check of tussenkopjes begrijpbaar zijn zonder de rest te lezen. Is je tekst scanbaar en maak je dan toch een inhoudelijk punt?
- Gebruik consistent u of je
- Doe de spellingscontrole
- Check op passieve zinnen: zoek naar zinnen waar het woord 'word’ of ‘zijn’ in zit.
- Voeg mooie én relevante afbeeldingen toe.
- Yoast of Hubspot SEO-tool: zijn er nog SEO-suggesties die we vergeten zijn?
- Check op passieve zinnen. Zoek naar zinnen waar het woord 'word’ of ‘zijn’ in zit.
- Is de social snippet voor elkaar: kan je de post delen op social met nette preview?
- Werken de formulieren? De meetbaarheid? En de opvolging?
- Is de pagina aan een campagne gehangen (HubSpot)?
Stap 5: feedback
- Doorloop zelf je landingspagina
- Lange zinnen en paragrafen inkorten
- Relevante afbeeldingen?
- Responsive?
- Werkt het formulier? meetbaar? En wordt de lead opgevolgd?
- Laat de landingspagina intern checken: door een collega nalezen.
- Lever daarna de landingspagina aan de klant op.
Stap 6: publicatie
- Voordat je live gaat:
- Yoast of Hubspot SEO-tool: zijn er nog SEO-suggesties die we vergeten zijn?
-
- Is het pagina aan een campagne gehangen (HubSpot)?
- Is de social snippet voor elkaar: kan je de post delen op social met nette preview?
- Als het bericht live staat:
- Geef de klant en interne belanghebbenden een mail met het live bericht.
- Plaats het bericht op socials.
- Verspreid het verder, indien je kunt.