Overslaan naar inhoud
Nederlands
  • Er zijn geen suggesties want het zoekveld is leeg.

Hoe schrijf ik een goede landingspagina?

Stap 1: voor je begint

  • Mag jij deze taak wel doen? Het is voor de content marketeer
  • Is er wel een project? Anders kan je jouw uren niet schrijven (en kost het jou je vakantie-uren). 
  • Hebben we voldoende budget? Anders niet zonder akkoord oppakken. 

Stap 2: voorbereiding & analyse

Open een word-document of Google Docs en omschrijf daarin het volgende: 

  • Doel: wat is doel van je landing page?
  • Buyer Persona: op wie richt jij jouw content? 
  • Pijn, uitdaging of probleem: waar loopt jouw doelgroep precies tegenaan?
  • Oplossing: wat biedt jij precies dat deze problemen oplost? 
  • Belofte: omschrijf jouw belofte (in maximaal 3 bullet points). Zo vertaal je eigenschappen van jouw dienst naar voordelen voor jouw doelgroep. 
  • Bewijs: welk bewijs heb je voor jouw belofte? USP's, bewijzen en benefits? 
  • Action: welke call to action kan jij aanbieden? 

Stap 3: werk een value statement uit

Elke webpagina bestaat uit 3 onderdelen: 

  1. De value statement: de samenvatting van jouw pagina. Veelal alles boven de vouw, in een mooie header. 
  2. De content, met daarin herkenning/erkenning, oplossing, bewijs en CTA. 
  3. De Call to Action

Als eerste stap ga je de value statement van de pagina schrijven:

  • Kop: wij beloven (doelgroep) om (belofte) door (oplossing) 
  • Subkop

Ontwikkel een goede header

  • In de kopregel omschrijf je de value statement: We help (X) do (Y) by doing (Z)
  • In de subkop of eerste alinea omschrijf je de pijn van jouw doelgroep. 
  • In de opsomming de gains en benefits van jouw aanbod. 
  • Daarna volgt eventueel nog een regel met  bewijs (USP's, features, garanties)
  • CTA

De value statement met het formulier formen de header. 

Vul de content onder de header

De content onder de header is voor de langzame beslissers: 

  • Attention = persoonlijke pijn
    Lezers overtuigen om je tekst te gaan lezen. 
    • Goede afbeelding 
    • Zo persoonlijk mogelijk aanspreken
    • Pijn, probleem of wens van de doelgroep aanstippen in de eerste header. Voor het "Oh ja, dat heb ik ook"-gevoel. 
  • Interest = persoonlijk gewin
    • Presenteer de inhoud van je producten en diensten.
    • Focus hierbij op voordelen (boven eigenschappen) "Wij helpen X met Y dankzij Z", "Wij helpen marketeers aan een blijvende leadstroom dankzij laserfocus en vaste werkstructuur" . 
    • Omschrijf eventueel ook wat je verliest: wat als je niets doet? Loss aversion! 
    • Of schets de situatie als het probleem is opgelost (schets het gedroomde land). 
  • Desire = bewijs
    • Garanties
    • USP's
    • Reviews
  • Action = vraag om actie
    • Zo zacht mogelijk. 
    • Cialdini: Sociale bewijskracht, Schaarste, Consistentie en Commitment, Sympathie, Wederkerigheid, Autoriteit, Eenheid
    • Opvallend: Kleur, button, afbeelding. 
    • Omschrijvend en concreet: niet "download nu", maar "Download Ebook X". 

Stap 4: finalize je tekst en landingspagina

  • Herschrijf je tekst. Kort vooral in, maar gebruik van meer tussenkopjes en bullets. Dit mag je best 2 of 3 keer doen. 
  • Check of tussenkopjes begrijpbaar zijn zonder de rest te lezen. Is je tekst scanbaar en maak je dan toch een inhoudelijk punt? 
  • Gebruik consistent u of je
  • Doe de spellingscontrole
  • Check op passieve zinnen: zoek naar zinnen waar het woord 'word’ of ‘zijn’ in zit. 
  • Voeg mooie én relevante afbeeldingen toe. 
  • Yoast of Hubspot SEO-tool: zijn er nog SEO-suggesties die we vergeten zijn? 
  • Check op passieve zinnen. Zoek naar zinnen waar het woord 'word’ of ‘zijn’ in zit. 
  • Is de social snippet voor elkaar: kan je de post delen op social met nette preview?  
  • Werken de formulieren? De meetbaarheid? En de opvolging? 
  • Is de pagina aan een campagne gehangen (HubSpot)? 

Stap 5:  feedback

  • Doorloop zelf je landingspagina
    • Lange zinnen en paragrafen inkorten
    • Relevante afbeeldingen? 
    • Responsive? 
    • Werkt het formulier? meetbaar? En wordt de lead opgevolgd? 
  • Laat de landingspagina intern checken: door een collega nalezen. 
  • Lever daarna de landingspagina aan de klant op. 

Stap 6: publicatie

  • Voordat je live gaat:
    • Yoast of Hubspot SEO-tool: zijn er nog SEO-suggesties die we vergeten zijn? 
    • Is het pagina aan een campagne gehangen (HubSpot)?
    • Is de social snippet voor elkaar: kan je de post delen op social met nette preview?  
  • Als het bericht live staat:
    • Geef de klant en interne belanghebbenden een mail met het live bericht. 
    • Plaats het bericht op socials.
    • Verspreid het verder, indien je kunt.