Hoe schrijf ik een goed blogbericht?

Stap 1: voor je begint

  • Mag jij deze taak wel doen? Het is voor de content marketeer
  • Is er wel een project? Anders kan je jouw uren niet schrijven (en kost het jou je vakantie-uren). 
  • Hebben we voldoende budget? Anders niet zonder akkoord oppakken. 

Stap 2: voorbereiding & analyse

Open een word-document of Google Docs en...
  • Omschrijf je Buyer Persona? Op wie richt je jouw blogbericht? 
  • Bepaal de pijn van jouw Buyer Persona? Welke pijn wil je aanstippen of oplossen? 
  • Bepaal het doel van je blogbericht? Traffic? Leads? Thought leadership?
  • Doe een kort zoekwoordonderzoek van maximaal 15 minuten: bepaal het keyword waarop je gevonden wilt worden.

Stap 3: overleg met de klant  en haal je informatie op

  • Mail de klant met jouw blogidee. Probeer het hier al wat scherp en edgy te maken. Aan saaie, grijze blogs heeft niemand wat. Vertel in de mail ook wat je subonderwerpen zijn (uit je zoekwoordonderzoek). 
  • Maak een afspraak met de klant en praat over de inhoud: wat wil hij/zij vertellen? Noteer de bulletpoints. 

Stap 3: werk het uit

Start met een titel

  • Bedenk een geweldige titel. Gebruik de blog title generator van Hubspot als je inspiratie nodig hebt. 
  • Maak deze titel persoonlijk (noem de persoon die je aanspreekt: "Jonge moeders", "Marketeers in de maakindustrie", op wie richt jij dit blogbericht? 
  • Tip: lijstjes werken. "7 tips om", "3 manieren waarop", "8 punten die jonge moeders nooit meer..."
  • Laat waarde zien: vertel je doelgroep waarom het de moeite waard is om je blog te lezen. "What's in it for me?" zou uit de kop moeten blijken. 

Schrijf een introductie

Schrijf in één alinea een messcherpe introductie van je blog: 

  • Omschrijf de pijn van jouw doelgroep in 1 of 2 zinnen. 
  • Omschrijf de oplossing in 1 of 2 zinnen. 
  • Omschrijf welke waarde men uit het blog haalt na het lezen hiervan. 

Schrijf de rest van de inhoud

Begin met het schrijven van de tussenkopjes en de opbouw van je blogbericht. Eerst moet de "blueprint" van je blogbericht staan. Hierbij voldoe je aan...

  • Alle content draagt bij aan de kernboodschap.
  • Alle content draagt bij aan de oplossing of het begrijpen van het achterliggende probleem.
  • Niet te veel willen vertellen. Maak het blogbericht niet onnodig lang en saai. Dan kan je beter 2 of 3 blogberichten schrijven. 

Pas als je de structuur / blueprint van je blog weet, ga je de tekst schrijven. 

Finalize

  • Herschrijf je tekst. Kort vooral in, maar gebruik van meer tussenkopjes en bullets. Dit mag je best 2 of 3 keer doen. 
  • Check of tussenkopjes begrijpbaar zijn zonder de rest te lezen. Is je tekst scanbaar en maak je dan toch een inhoudelijk punt? 
  • Gebruik consistent u of je
  • Doe de spellingscontrole
  • Check op passieve zinnen: zoek naar zinnen waar het woord 'word’ of ‘zijn’ in zit. 
  • Voeg mooie én relevante afbeeldingen toe. 

Stap 5:  feedback

  • Eerst intern: laat een collega tegenlezen. 
  • Daarna extern: laat de klant lezen. 

Stap 6: publicatie

  • Voordat je live gaat:
    • Yoast of Hubspot SEO-tool: zijn er nog SEO-suggesties die we vergeten zijn? 
    • Check of er een CTA in het blogbericht staat. 
    • Is het blogbericht aan een campagne gehangen (HubSpot)?
    • Is de social snippet voor elkaar: kan je de post delen op social met nette preview?  
  • Als het bericht live staat:
    • Geef de klant en interne belanghebbenden een mail met het live bericht. 
    • Plaats het bericht op socials.
    • Verspreid het verder, indien je kunt.